آشنایی با تحریک مغناطیسی مغز

تحریک مغناطیسی مغز

تحریک مغناطیسی مغز چیست؟

تحریک مغناطیسی مغز (Transcranial Magnetic Simulation) روشی است که با استفاده از آن، بیماری های مغز و اعصاب و نیز حوزه ی روان پزشکی درمان می شود. این روش توسط سازمان FDA امریکا تایید شده است. در اجرای این روش، دستگاه روی سر فرد بیمار گذاشته می شود و با تولید شدن امواج مغناطیسی مغز را تحریک می کند و به این ترتیب سازوکار درمان صورت می گیرد.

تعداد جلسات درمان بیماری با استفاده از روش تحریک مغناطیسی مغز بستگی به نوع بیماری فرد دارد. زمان جلسات ممکن است از 8 دقیقه تا 40 دقیقه طول بکشد. تعداد جلسات هم ممکن است از 10 جلسه تا 30 جلسه ادامه پیدا کند.

بیماری هایی از قبیل فلج ناشی از سکته ی مغزی، افسردگی، انزال زودرس، ضعف حافظه، پارکینسون، وسواس فکری – عملی، اختلال اضطراب بعد از حادثه (PTSD)، آلزایمر و برخی اختلالات دستگاه شنوایی را می توان با این روش درمان نمود. چرا که تا کنون افراد قابل توجهی با این روش توانسته اند بیماری خود را درمان کنند.

تحریک مغناطیسی مغز

از این روش می توان در هر ناحیه ی خاص مغز استفاده کرد. این روش مانند یک عامل خارجی عمل می کند و فعل و انفعالات نورون ها را به حالت عادی خود باز می گرداند.

پیش از تحت درمان قرار گرفتن در ارتباط با تحریک مغناطیسی مغز، بهتر است از سوابق پزشک متخصص خود اطمینان حاصل کنید؛ چرا که این کار بهتر است تحت نظارت یک متخصص با تجربه صورت بگیرد.

نحوه پیاده سازی تحریک مغناطیسی مغز

در جلسه های تحریک مغناطیسی مغز با دستگاه آر تی ام اس ، سیم پیج الکترومغناطیسی را روی سر بیمار قرار می دهند. این دستگاه با ارسال پالس های مغناطیسی نورون های نواحی خاصی از مغز را که با درمان بیماری فرد ارتباط دارند، تحریک می کند. در واقع این کار به علت تقویت نواحی از مغز فرد که دچار ضعف شده اند انجام می شود.

دستگاه به منظور تولید جریان الکتریکی و اجرای عملکرد خود اصواتی را تولید می کند که همین مساله ممکن است باعث اذیت شدن بیمار شود. در این صورت می توان از گوش گیر به منظور جلوگیری از آزار بیمار استفاده کرد.

تحریک مغناطیسی مغز

پیش از اجرای روش، بررسی های لازم در ارتباط با وضعیت بیمار انجام می شود. این بررسی ها نشان می دهد که بیمار شرایط لازم را به منظور پیاده سازی روش تحریک مغناطیسی مغز دارد یا ندارد.

در صورتی که بیمار باردار است یا در اندیشه ی باردار شدن است، بایستی پیش از شروع درمان با این روش، پزشک خود را در جریان امر قرار دهد.

پس از اتمام جلسات تحریک مغناطیسی مغز می توان به راحتی به امور روزمره رسیدگی کرد.

مزایا و معایب استفاده از این روش

باید در نظر داشت که پیاده سازی این روش تا به حال عوارضی را برای بیماران در بر نداشته است. البته امکان دارد بیمار به طور موقت دچار سردرد شود که قطعا خفیف خواهد بود و پس از گذشت زمان کوتاهی از بین می رود. مزیت اصلی این روش این است که در آن از جراحی بهره گرفته نمی شود. همچنین نیازی به بیهوش کردن بیمار برای اجرای روش نیست.

ممکن است بیمار پس از پیاده سازی این روش، در هر جلسه دچار سبک شدن در سر، سوزن سوزن شدن نواحی خاصی از پوست سر، درد در پوست سر و منقبض شدن عضله های صورت شود. همچنین برخی از بیمارانی که دستگاه شنوایی شان از پیش دچار ضعف شده است، ممکن است به طور موقت شنوایی خود را از دست بدهند که پس از گذشت زمان کوتاهی، فرد به حالت عادی خود باز خواهد گشت.

تحریک مغناطیسی مغز

تحریک مغناطیسی مغز برای چه کسانی مناسب نیست؟

در صورتی که افراد یکی از موارد زیر را در بدن خود داشته باشند، نباید از این روش برای درمان بیماری خود استفاده کنند:

  • بهره گیری از حلزون شنوایی
  • داشتن سابقه ی تشنج
  • داشتن سابقه ی صرع
  • میگرن
  • وجود گلوله در بدن
  • اختلالات روانی مانند اختلال روان پریشی یا دو قطبی یا اسکیزوفرنی
  • فلج صورت
  • تومور مغزی
  • استفاده از دارو های خاص
  • داشتن قطعه ی فلزی در بدن
  • استفاده از الکترود برای کنترل فعالیت های مغز
  • استفاده از سیم پیچ یا گیره ی آنوریسم
  • استفاده از پمپ های دارویی یا محرک های الکتریکی ضربان ساز
  • استفاده از محرک های عمقی یا کاشتن عصب واگ در مغز
  • بهره گیری از ایمپلنت های مغناطیسی

خرید دستگاه tms یا همان تحریک مغناطیسی مغز

شرکت بهساز شفا تجهیز یکی از بزرگترین واردکنندگان دستگاه های تجهیزات پزشکی می باشد و شما می توانید جهت خرید دستگاه تی ام اس با کارشناسان فروش بهساز شفا تجهیز تماس بگیرید و از مشاوره رایگان برخوردار شوید .

مشاوره رایگان جهت استعلام قیمت و نحوه خریدمحصولات

Call Now