راهنمای خرید دستگاه تحریک الکتریکی مغز

دستگاه تحریک الکتریکی مغز

دستگاه تحریک الکتریکی مغز

دستگاه تحریک الکتریکی مغز (Transcranial Direct-Current Simulation) که به طور موجز tDCS نامیده می شود، یکی از دستگاه های نوین پزشکی است. این دستگاه بر روی درمان بیماری های مرتبط با مغز تمرکز دارد.

دستگاه تی دی سی اس بر مبنای درمان های عصبی (نوروپاتی) طراحی و ساخته شده است. نوروتراپی شاخه ای از علم پزشکی است که به شناسایی عملکرد بخش های مختلف مغز می پردازد. هر گاه عملکرد برخی از نواحی مغز به گونه ای باشد که در نتیجه ی آن، برخی از بخش های مغز به صورت طبیعی کار نکنند، این نواحی توسط دستگاه تحریک الکتریکی مغز شناخته می شوند.

در این زمان است که می توان با نصب قطعاتی در نواحی مورد نظر و انتقال جریان الکتریکی، نحوه ی عملکرد مغز را در تمامی قسمت های آن به حالت طبیعی و کارکرد مناسب بازگرداند. به عبارت دیگر، در صورتی که نحوه ی نشر یافتن امواج مغز تغییر پیدا کرده باشد و از حالت طبیعی خارج شده باشد، این دستگاه تحریک الکتریکی مغز است که با جریان الکتریکی نشر امواج مغز را تعدیل می کند.

دستگاه تحریک الکتریکی مغز

با استفاده از این دستگاه می توان از بسیاری از بیماری های مرتبط با اعصاب و روان پیشگیری کرد. یا این که می توان بیماری هایی نظیر اضطراب، افسردگی، پارکینسون، آلزایمر، وسواس فکری عملی، PTSD و بسیاری از اختلالات دیگر را بر طرف نمود. این روش در بسیاری از کشور های جهان استفاده شده و مورد استقبال قرار گرفته است.

از دیگر عوارض و بیماری هایی که می توان با این دستگاه آن ها را رفع کرد یا بهبود بخشید، می توان به مشکلات هوشیاری، تقویت حافظه، اختلالات اسکلتی عضلانی (CTDs)، اسکیزوفرنی، انواع سردرد و بیش فعالی اشاره کرد.

سازوکار عملکرد

 این دستگاه صرفا برای دقایقی کوتاه در هر جلسه ی درمانی روی مغز بیمار به کار گرفته می شود. به منظور پیاده سازی روش درمان و تحریک بخش هایی از مغز که در روند درمان تخصصی بیمار نقش دارد، از جریان الکتریکی بسیار ضعیفی بهره گرفته می شود. میزان این جریان برای کاربرد درمانی حداکثر 2 میلی آمپر خواهد بود. لازم به ذکر است که این دستگاه از نوسان نیز در اعمال جریان الکتریکی به نواحی خاص مغز بهره می گیرد.

جلسات بهره مندی از درمان با دستگاه تحریک الکتریکی مغز بازه ی زمانی 5 دقیقه تا 40 دقیقه را در بر می گیرد.

انواع تحریک الکتریکی مغز

چنین دسته بندی را می توان برای انواع تحریک الکتریکی مغز قائل شد:

  • مثبت

اگر از تحریک مثبت که در اصطلاح پزشکی به آن Anodal گفته می شود استفاده شود، جریان الکتریکی هم سو با میدان الکتریکی که در مغز بیمار وجود دارد، به بخشی از مغز که قرار است تعدیل شود، اعمال می گردد. باید در نظر داشت که در این حالت، هم سو بودن میدان و جریان الکتریکی باعث تشدید میدان الکتریکی در بخش مورد نظر مغز خواهد شد.

  • منفی

در صورتی که از تحریک منفی یا همان Cathedral استفاده شود، جریان بر خلاف جهت میدان الکتریکی به مغز بیمار جهت تعدیل مغز اعمال می شود. تشخیص این که از کدام نوع تحریک برای بیمار استفاده شود، بر عهده ی پزشک است.

دستگاه تحریک الکتریکی مغز

  • ساختگی

در حالت سوم که تحریک ساختگی نام دارد، جنبه ی مطالعاتی و پژوهشی دارد و به منظور درمان مورد استفاده قرار نمی گیرد. هدف از این نوع تحریک، بررسی اثراتی است که این دستگاه می تواند بر روی قشر های گوناگون مغز اعمال کند. بدیهی است که زمان و میزان تحریک رابطه ی مستقیمی با تاثیر این روش در طولانی مدت خواهد داشت.

عوارض

استفاده از دستگاه تحریک الکتریکی مغز عوارض قابل توجهی را برای بیمار به همراه نخواهد داشت. با این حال ممکن است عوارضی به صورت گذرا پس از گذراندن هر جلسه ی درمانی مشاهده شود. از عوارض مربوط به دستگاه تحریک الکتریکی مغز می توان به بروز سردرد های کوتاه مدت، سرگیجه، قرمزی پوست و خارش در نواحی تحت درمان اشاره کرد.

موارد منع استفاده

در صورتی که ناحیه ی تحت درمان خراش برداشته باشد یا فرد در قلب خود باتری یا سامانه ی تنظیم ضربان قلب به همراه داشته باشد، نمی تواند از این روش درمانی بهره بگیرد.

راهنمای خرید دستگاه

بهساز شفا تجهیز یکی از اصلی ترین وارد کنندگان تجهیزات پزشکی اعم از دستگاه تی دی سی اس ، دستگاه آر تی ام اس و … در کشور است که این دستگاه را در مدل های مختلف تولید و روانه ی بازار می کند. همچنین لازم به ذکر است تجهیزات پزشکی بهساز شفا تجهیز از خدمات پس از فروش برخوردار خواهند بود.

مشاوره رایگان جهت استعلام قیمت و نحوه خریدمحصولات

Call Now