دستگاه بیوفیدبک لگن چیست؟

دستگاه بیوفیدبک لگن

امروزه از بیوفیدبک برای درمان مشکلات لگنی نیز استفاده می ‌شود. در واقع با استفاده از دستگاه بیوفیدبک لگن می توان بر روی عضلات کف لگن که همان عضلات انتها روده بزرگ هستند تاثیر گذاشت‌. به طور کلی عضلات رشته ‌ای که در پشت لگن یعنی از ناحیه استخوان دنبالچه تا ناحیه شرمگاهی و حتی جلو لگن وجود دارند را عضلات کف لگن می نامند. این عضلات نوعی حمایت ‌کننده از ارگان های داخلی ناحیه لگن، مجرای ادراری و همین طور رحم می باشند که وظیفه کنترل مدفوع و ادرار، زایمان و حتی اعمال جنسی را دارند.

بنابراین قوی بودن عضلات و همچنین داشتن عملکرد صحیح برای این عضلات امری مهم می باشد. به همین دلیل ممکن است پزشک برای افرادی که عضلات ناحیه لگنی آن ها ضعیف شده یا دچار مشکل شده است از بیوفیدبک لگن استفاده نماید. علاوه بر آن از دستگاه بیوفیدبک لگن برای درمان بیماری هایی همچون بی اختیاری مدفوع یا ادرار، سندروم روده تحریک پذیر، بی اختیاری گاز، افتادگی روده و… استفاده می شود. در این مطلب قصد داریم که اطلاعات بیشتری در مورد دستگاه بیوفیدبک لگن در اختیار شما دوستان عزیز قرار دهیم با ما همراه باشید.

دستگاه بیوفیدبک لگن

چگونگی استفاده از دستگاه بیوفیدبک لگن: 

همان طور که گفته شد دستگاه بیوفیدبک لگن برای درمان مشکلاتی مانند بی اختیاری ادرار و مدفوع، افتادگی روده، درمان یبوست و… مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه به گونه ای طراحی شده است که باعث تقویت عضلات کف لگن خواهد شد. برای این کار از الکترود های خاصی استفاده می شود که داخل مجاری ادرار، مدفوع و… گذاشته می شوند. این الکترودها موجب ایجاد انقباض هایی خواهد شد و اطلاعات مورد نیاز را به صورت شنوایی و بینایی به دستگاه انتقال می دهند. این موضوع موجب می گردد تا بیمار بداند به چه میزان باید عضلات خود را شل یا حتی منقبض نماید.

در یک تعریف ساده تر می توان گفت دستگاه بیوفیدبک لگن ابتدا به ارزیابی ناحیه لگنی می‌ پردازد‌. سپس میزان انقباضات عضلانی بیمار را محاسبه کرده و در اختیار پزشک قرار می دهد. در نتیجه برای بیمار مشخص خواهد شد که به چه میزان باید عضلات این ناحیه را منقبض یا شل نماید. البته در حین انجام این انقباضات دستگاه با استفاده از صدای بوق یا حتی سنسور های بینایی و شنوایی بیمار را هدایت می کند که آیا میزان انقباض عضلات درست بوده است؟ کنترل به خوبی انجام شده است؟ و … .

زمان درمان اختلالات لگنی با بیوفیدبک: 

در هنگام استفاده از دستگاه بیوفیدبک لگن پزشک ابتدا نوع بیماری و همچنین شدت علائم را مشخص می کند. در واقع دوره درمان هر فرد با توجه به این موارد مشخص خواهد شد. البته دوره درمان در افراد مختلف متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی برای این که بیماران بتوانند به یک نتیجه مطلوب برسند باید حدود ۴ تا ۶ هفته تحت درمان قرار بگیرند. همچنین ممکن است در بعضی از افراد این زمان طولانی تر گردد. به طور کلی می ‌توان گفت بیمار در هر هفته حدود ۲ تا ۳ مرتبه با دستگاه بیوفیدبک لگن تحت درمان قرار می گیرد‌. سپس با کمک فیزیوتراپیست، همکاری خود بیمار و همچنین روش های درمانی که انجام گرفته است پس از گذشت ۴ تا ۶ ماه علائم بیماری از بین رفته و بهبودی حاصل خواهد شد.

دستگاه بیوفیدبک لگن چه عوارضی دارد؟ 

معمولا دستگاه بیوفیدبک لگن از جمله دستگاه های ایمن و بدون عوارض شناخته شده است. توجه داشته باشید که برای اثربخشی مناسب، دستگاه باید بر روی عضلات مشخص شده قرار بگیرد، در غیر این صورت ممکن است باعث بدتر شدن بیماری گردد. همچنین مواردی مانند شل سازی یا انقباض عضلات باید به بیمار به طور صحیح آموزش داده شود تا از بدتر شدن بیماری جلوگیری گردد.

دستگاه بیوفیدبک لگن

سخن آخر: 

به طور کلی می توان گفت استفاده از دستگاه بیوفیدبک لگن نوعی فیزیوتراپی کف لگن می باشد که برای درمان مشکلاتی مانند بی اختیاری ادرار و مدفوع، افتادگی رحم، واژینیسموس، سندروم روده تحریک پذیر، یبوست، بی اختیاری گاز و …. مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع این دستگاه به گونه ای طراحی شده است که به بررسی عضلات لگنی پرداخته و اطلاعات لازم برای درمان را در اختیار پزشک قرار می دهد. سپس دستگاه انقباضات عضلانی را کنترل کرده و نحوه صحیح شل یا منقبض کردن عضلات را مشخص می کند. این کار باعث می گردد تا بیمار پس از گذشت ۴ تا ۶ هفته به طور کامل بهبود یابد.

خرید دستگاه بیوفیدبک

شرکت بهساز شفا تجهیز با تجربه ای درخشان در واردات تجهیزات پزشکی همچون دستگاه نوار مغز ، دستگاه نوار عصب عضله و … همراه با خدمات پس از فروش واقعی در خدمت شما عزیزان خواهد بود .

شما میتوانید جهت خرید دستگاه بیوفیدبک با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان برخوردار شوید .

مشاوره رایگان جهت استعلام قیمت و نحوه خریدمحصولات

Call Now