دستگاه آر تی ام اس و هر آنچه باید بدانید

دستگاه آر تی ام اس

دستگاه آر تی ام اس و هر آنچه باید بدانید

تحریک مغناطیسی مکرر جمجمه ای ( rTMS ) یک درمان  موثر ، بدون تهاجم و بدون درد برای افسردگی و انواع اختلالات عصبی می باشد. دستگاه آر تی ام اس برای تحریک ناحیه ای از مغز ( که تنظیم خلق و خو در آن اتفاق می افتد. ) از انرژی مغناطیسی  استفاده می کند. به همین دلیل نیز ، می تواند به طور انتخابی فعالیت در مناطق متمرکز مغز را تغییر دهد و اثرات مطلوبی را ایجاد کند که برای درمان انواع مشکلات سلامت روان مفید می باشد.

به عبارتی می توان گفت که تحریک مغناطیسی مکرر فراجمجمه ای یا همان rTMS نوعی روش درمان با استفاده از تحریک مغزی می باشد. این یک درمان غیر تهاجمی است که برای تحریک سلول های عصبی مغز از پالس های الکترو مغناطیسی استفاده می کند. این امر به بهبود علائم اختلالات عصبی و بیماری های روانی کمک می کند. این عملکرد دستگاه، آن را به وسیله ای ارزشمند برای درمان بیماری های روانی و عصبی تبدیل کرده است.

دستگاه آر تی ام اس

 نحوه عملکرد rTMS چگونه است ؟

اگر قصد خرید دستگاه آر تی ام اس را دارید ، باید تا حدودی با نحوه عملکرد آن نیز آشنا باشید. rTMS معمولا از طریق یک میدان مغناطیسی بر روی فعالیت های الکتریکی مغز ، تاثیر می گذارد. این میدان مغناطیسی با عبور پالس های جریان سریع از سیم پیچ ، ایجاد می شود. سیم پیچ از پلاستیک پوشانده شده و پس از قرار گیری بر روی پوست سر بیمار ، این میدان مغناطیسی بر روی مناطق خاصی از مغز متمرکز می شود. دلیل نام گذاری این دستگاه ، به خاطر تحریک هایی است که به صورت مکرر و در فواصل منظم صورت می گیرند.

موارد استفاده از دستگاه آر تی ام اس

با اینکه تحقیقات در مورد این دستگاه هنوز کامل نشده است، ولی امروزه موارد استفاده ( شناخته شده ) از آن به شرح زیر می باشد :

برای درمان افسردگی :

اصلی ترین استفاده از rTMS ، درمان اختلال افسردگی اساسی ( MDD ) می باشد. به طور کلی استفاده از این دستگاه برای کسانی که به دارو ها و روان درمانی ها پاسخ نمی دهند ، توصیه می شود. به این نکته باید توجه داشته باشید که افسردگی نسبت به هر درمان مقاوم بوده و ممکن است این روش درمان برای هر فردی پاسخگو نباشد. طبق مطالعات انجام شده در سال 2015 ، معمولا کاهش فعالیت ها در قشر پیش پیشانی با بروز علائم افسردگی دارای ارتباط می باشد.  این دستگاه می تواند با تحریک سلول های عصبی و افزایش فعالیت آنها به بهبود افسردگی کمک کند.

دستگاه آر تی ام اس

برای درمان وسواس :

دستگاه آر تی ام اس، همچنین می تواند به بهبود علائم اختلال وسواس جبری ( OCD )  کمک کند.  یک منبع معتبر در سال 2018 ، این دستگاه را برای در مان OCD موثر می داند. بر اساس یک منبع مطالعاتی معتبر ، افراد مبتلا به OCD اغلب  دارای فعالیت بیشتری در  قشر پیش پیشانی می باشند. همین امر نیز سبب شدید شدن علائم اختلال OCD می گردد. این دستگاه معمولا برای مهار کردن فعالیت ها در این قسمت از مغز ، مورد استفاده قرار می گیرند و همچنین می تواند موجب کاهش علائم OCD شود.

برای درمان اضطراب :

از آنجا که rTMS انواع اختلالات روانی مانند افسردگی و OCD را درمان می کند ، ممکن است اضطراب را نیز کاهش دهد. در اضطراب ، اغلب فعالیت سلول های عصبی در قشر پیش پیشانی افزایش می یابد. بر اساس مطالعات انجام شده در سال 2019 ، rTMS می تواند فعالیت های موجود در این منطقه را کاهش دهد.

برای درمان پارکینسون :

بیماری پارکینسون به عنوان یک اختلال عصبی شناخته می شود. این بیماری باعث اختلال در عملکرد حرکتی ، از جمله لرزش ، مشکلات تعادل و یخ زدن راه رفتن می شود. یخ زدن راه رفتن زمانی اتفاق می افتد که احساس می کنید یخ زده اید و نمی توانید هنگام راه رفتن حرکت کنید. یک منبع معتبر در سال 2020 دریافت که rTMS ممکن است انجماد راه رفتن را بهبود بخشد. به گفته محققان ، دستگاه آر تی ام اس ارتباط بین بخش هایی از مغز که در یخ زدن راه رفتن دخیل هستند را عادی می کند.

برای درمان اختلال استرس پس از سانحه ( PTSD )

بر اساس یک منبع معتبر در سال 2019 ، rTMS برای اختلال استرس پس از سانحه ( PTSD ) از خود کارآیی نشان داده است. همانطور که گفته شد ، rTMS می تواند با هدف قرار دادن قشر پیش پیشانی ، می تواند نحوه پردازش احساساتی مانند ترس و نگرانی را تنظیم کند. طبق آزمایشات انجام شده در سال 2018 ، می توان نتیجه گرفت که دستگاه آر تی ام اس می تواند در کنار دیگر درمان های پردازش شناختی برای درمان اختلال استرس پس از سانحه  ، موثر واقع شود. اثر درمانی این ترکیب به مدت 6 ماه دارد.

از دیگر موارد استفاده از دستگاه rTMS می توان به توانبخشی سکته مغزی ، اسکیزوفرنی ، آلزایمر ، مولتیپل اسکلروزیس ، درمان اعتیاد به نیکوتین و … اشاره کرد.

دستگاه آر تی ام اس

مزایای استفاده از rTMS

در ادامه برخی از مزایای استفاده از این دستگاه را بررسی می کنیم :
  • بدون آرامش بخش و بیهوشی : گاهی اوقات انجام یک عمل با آرام بخش یا بیهوشی می تواند خطری برای سلامتی شما داشته باشد و حتی باعث ترس و اضطراب زیادی شود. آرام بخش و بیهوشی می توانند عوارض جانبی منفی زیادی مانند استفراغ ، گیجی ، اختلال عملکرد شناختی و هذیان داشته باشند. بر خلاف درمان الکتروشوک ، دستگاه آر تی ام اس نیازی به آرام بخش یا بیهوشی نداشته و خطرات احتمالی را به حداقل می رساند.
  • بهبود شناختی : اغلب افسردگی باعث ایجاد اختلالات شناختی می شود و بیماران شاهد افزایش عملکرد شناختی هستند. تحقیقات نشان داده است که rTMS با استفاده از فرکانس بالا می تواند توجه ، حافظه و عملکرد های اجرایی مانند تصمیم گیری و استدلال را بهبود ببخشد.
  • عوارض جانبی کم
  • پاسخ سریع ( بهبودی در کمترین زمان ممکن )
  • نداشتن دوره نقاهت

خرید دستگاه آر تی ام اس

در هنگام خرید این دستگاه حتما به مواردی مانند تعیین موارد استفاده از آن، انتخاب یک مرکز معتبر برای خرید، بررسی کیفیت دستگاه و … توجه کنید. اگر قصد خرید دستگاه rTMS را دارید ، و می خواهید یک خرید مطمئن و عالی داشته باشید، شرکت بهساز شفا تجهیز را انتخاب کنید. این شرکت به عنوان بزرگترین وارد کننده تجهیزات پزشکی ، می تواند پاسخگوی نیاز شما به بهترین شکل باشد.​

مشاوره رایگان جهت استعلام قیمت و نحوه خریدمحصولات

Call Now