دستگاه نوار عصب و عضله

دستگاه نوار عصب و عضله

دستگاه نوار عصب و عضله ( EMG ) چیست ؟

الکترومیوگرافی ( EMG  ) یک روش تشخیصی است که وضعیت سلامت ماهیچه ها و سلول های عصبی کنترل کننده آنها را ارزیابی می کند. این سلول های عصبی به معمولا عنوان نورون های حرکتی شناخته می شوند. آنها سیگنال های الکتریکی را منتقل می کنند که باعث انقباض و شل شدن ماهیچه ها می شود. دستگاه نوار عصب و عضله  این سیگنال ها را به نمودارها یا اعداد تبدیل می کند و به پزشکان در تشخیص انواع بیماری ها کمک می کند. به عبارتی می توان گفت که الکترومیوگرافی ( EMG  ) نوعی آزمایش الکترودیاگنوستیک ( electrodiagnostic ) است که برای مطالعه عملکرد عصب و ماهیچه استفاده می شود.

دستگاه نوار عصب و عضله

این آزمایش معمولا توسط پزشک متخصص مغز و اعصاب و با آموزش های ویژه برای این روش انجام می شود. آزمایش عصب EMG می تواند اطلاعات خاصی در مورد میزان آسیب عصبی و یا عضلانی به پزشک شما ارائه دهد و همچنین می تواند محل دقیق آسیب را تعیین کرده و برخی از نشانه های برگشت پذیر بودن آسیب را نشان دهد.

در واقع دو بخش برای EMG وجود دارد:

  • مطالعه هدایت عصبی : اعصاب در نقاط مختلف با شوک های الکتریکی کوچک تحریک می شوند و آنها را به طور مصنوعی فعال می کنند تا عملکرد آنها اندازه گیری شود.
  • آزمایش سوزن برای آزمایش عضلات : سوزن های بسیار ظریف در چندین ماهیچه وارد می شوند. هر سوزن دارای یک الکترود میکروسکوپی است که سیگنال های الکتریکی معمولی و غیرطبیعی را که توسط یک ماهیچه ارسال می شود، دریافت می کند.

زمان استفاده از دستگاه نوار عصب و عضله

معمولا هنگامی که فردی علائم اختلال عضلانی یا عصبی را نشان می دهد ، پزشک EMG را تجویز می کند. این علائم ممکن است شامل سوزن سوزن شدن ، بی حسی یا ضعف بی دلیل در اندام ها، مشکل در انجام کارهای روزانه مانند راه رفتن ، بستن لباس یا دست زدن به اشیاء و …  باشد. نتایج دستگاه EMG می تواند به پزشک در تشخیص اختلالات عضلانی ، اختلالات عصبی و اختلالات موثر بر ارتباط بین اعصاب و ماهیچه ها کمک می کند.

موارد استفاده از EMG

از دستگاه نوار عصب و عضله معمولا برای تشخیص بیماری های زیر استفاده می شود :

  • سندرم تونل کارپ
  • عصب فشرده
  • رادیکولوپاتی
  • سیاتیک
  • نوروپاتی ها
  • بیماری های عضلانی
  • دیستروفی عضلانی
  • ALS ( قبلاً به عنوان بیماری لوگریگ شناخته می شد. )
  • میاستنی گراویس ( از جمله اختلالاتی که بر توانایی نورون حرکتی در ارسال سیگنال های الکتریکی به عضله تاثیر می گذارند. )

دستگاه نوار عصب و عضله

راهنمای خرید دستگاه EMG

 در هنگام خرید دستگاه نوار عصب و عضله نکات بسیاری وجود دارند که توجه و بررسی آنها ضروری می باشد. از جمله این نکات می توان به موارد زیر اشاره نمود :

نحوه استفاده :

مهمترین نکته ای که باید در هنگام خرید و بررسی این دستگاه مورد توجه قرار بگیرد، نحوه استفاده از آن است. از آنجایی که همه سیستم های EMG صرفاً به منظور الکترومیوگرافی طراحی نشده اند، بسیار مهم است که قبل از خرید، کاربردهای مختلف این دستگاه را مرور کنید. این می تواند در وقت و پرداخت هزینه های شما صرفه جویی کند.

در بین تمامی دستگاه های الکترومیوگرافی،  بسته به نوع طراحی آنها، تفاوت های بسیاری وجود دارد. به عنوان مثال، تفاوت های متمایزی بین سیستم های EMG که برای توانبخشی یا فیزیوتراپی طراحی شده اند در مقایسه با سیستم های ورزشی وجود دارد.

بازخورد :

یکی دیگر از ویژگی های مهم که هنگام خرید دستگاه نوار عصب و عضله باید به آن توجه کنید، نحوه ارائه بازخورد زیستی خود به هر محصول است.

در بسیاری از محصولات، داده های جمع آوری شده از الکترودهای سیستم، معمولا بر روی یک مانیتور دستی تحویل داده می شود. با این حال، برخی از سیستم های EMG با ارسال بیوفیدبک خود به طور مستقیم به تلفن هوشمند کاربر، از طریق یک برنامه عمل می کنند.

با توجه به اینکه همه کاربران EMG لزوماً تلفن های هوشمندی ندارند که از آنها برای استفاده از برنامه های EMG استفاده کنند، بهتر است که قبل از خرید، نحوه ارائه اطلاعات هر محصول را در نظر بگیرید. همچنین مهم است که نحوه ارائه داده ها ( فراتر از بستری که بر اساس آن ارائه شده است. ) در نظر گرفته شود.

دستگاه نوار عصب و عضله

قابلیت استفاده مجدد :

با استفاده از محصولاتی مانند دستگاه های EMG، توانایی استفاده مجدد از تجهیزات به طور موثر، یک ویژگی ارزشمند به حساب می آید.

مولفه ی اصلی قابلیت استفاده مجدد برای اکثریت دستگاه های نوار عصب و عضله مربوط به آداپتورهای الکترود سیستم می باشد.  برای EMG های عضلانی ، بدیهی است که از سوزن ها مجدداً استفاده نمی شود، اما برای EMG های سطحی، استفاده مجدد از الکترودها یک ملاحظه اصلی است.

بسته به فراوانی استفاده از الکترومیوگرافی و تعداد کاربرانی که از آن استفاده می کنند، داشتن مقدار زیادی آداپتور الکترود اضافی می تواند برای اهداف بهداشتی ضروری باشد. با این حال، اگر از EMG برای خود یا فقط برای یک بیمار استفاده می کنید، الکترودهای قابل استفاده مجدد می تواند در وقت و هزینه شما صرفه جویی کند.

عمر باتری :

دستگاه نوار عصب و عضله  معمولا با استفاده از قدرت باتری کار می کند. بسته به مدت زمان لازم برای استفاده از دستگاه در هر جلسه و ترجیح شما نسبت به شارژ کردن در مقابل تعویض باتری، ممکن است متوجه شوید که دستگاه های خاصی برای نیازهای شما مناسب تر هستند.

دستگاه نوار عصب و عضله

خرید دستگاه نوار عصب و عضله

سیستم های EMG توانایی بی نظیری را برای متخصصان، جهت پیگیری فعالیت الکتریکی بافت ماهیچه ای و استفاده از این داده ها در تشخیص و یا درمان بسیاری از آسیب ها، بیماری ها و اختلالات فراهم می آورد.

با توجه به اهمیت بالای این دستگاه، می توان نتیجه گرفت که اگر به دنبال باید خرید یک محصول با کیفیت و مناسب هستید باید به سراغ معتبرترین فروشگاه های فروش تجهیزات پزشکی بروید.

شرکت بهساز شفا تجهیز را می توان به عنوان یکی از معتبرترین و مشهورترین فروشگاه تجهیزات پزشکی در ایران معرفی نمود. بهترین و با کیفیت ترین نمونه های دستگاه نوار عصب و عضله را می توانید در این شرکت تجاری جستجو کنید.

مشاوره رایگان جهت استعلام قیمت و نحوه خریدمحصولات

Call Now